در حال بارگذاری ...
یکشنبه 11 آبان 1404
tvu.ac.ir

تأکید معاون پژوهشی وزارت علوم بر هم‌افزایی ملی در آموزش مهارتی؛ «از مدرک‌گرایی عبور کرده‌ایم»

دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری سومین دوره مهارتی، بر ضرورت هم‌افزایی نهادهای آموزش مهارتی کشور تأکید کرد و گفت: اکنون فرصت تاریخی ارزشمندی برای تحول در حوزه مهارت و عبور از مدرک‌گرایی فراهم شده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ملی مهارت استان خراسان رضوی، دکتر پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در مراسم اختتامیه سومین دوره مهارتی اظهار کرد: «این دوره نسبت به دو دوره گذشته، به شکلی بهتر و فاخرتر برگزار شد. از دکتر زمانی و دکتر علی‌اکبری نیز به‌دلیل تلاش‌هایشان در برگزاری این رویداد قدردانی می‌کنم.»وی با اشاره به نگاه ویژه مسئولان کشور به موضوع مهارت در آموزش عالی افزود: «اهمیت مهارت در آموزش عالی بر کسی پوشیده نیست؛ چراکه دانش به تنهایی تضمین‌کننده اشتغال و پیشرفت نیست. خوشبختانه به تدریج در حال عبور از مدرک‌گرایی هستیم.»صالحی با تأکید بر ضرورت ارتقای جایگاه نظام صلاحیت حرفه‌ای گفت: «این نظام باید امکان ارتقا برای افرادی را که در حوزه مهارتی پیشرفت کرده‌اند، فراهم کند. در این مسیر، دانشگاه ملی مهارت و دانشگاه جامع علمی‌ـ‌کاربردی دو بازیگر اصلی حوزه مهارت در وزارت علوم هستند؛ اولی با زیرساخت‌های فوق‌العاده و دومی با ظرفیت آموزش در محیط واقعی کار.»معاون پژوهشی وزارت علوم تربیت دانش‌آموخته ماهر را نیازمند سه سطح هم‌افزایی دانست و توضیح داد: «برای رسیدن به این هدف، باید هم‌زمان در سه سطح سیاست‌گذاری، سیستمی و نهادی، و معرفتی و تربیتی هم‌افزایی ایجاد کنیم. این سطوح در هم تنیده‌اند و تقویت هم‌زمان آن‌ها ضروری است.»وی در پایان با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی گفت: «باید از الگوهای موفق جهانی در آموزش حرفه‌ای الهام بگیریم و آن‌ها را متناسب با شرایط کشور بومی‌سازی کنیم. اگر نهادهای آموزش مهارتی کشور دست در دست هم دهند، می‌توانند فصل تازه‌ای در تاریخ آموزش ایران رقم بزنند. این هم‌افزایی ملی تنها از طریق هماهنگی در سیاست‌گذاری، استفاده بهینه از ظرفیت نهادها، و طراحی آموزشی مبتنی بر شایستگی و تجربه عملی امکان‌پذیر است.»